Mariscal a la Pedrera



Javier Mariscal és, sens dubte, un dels dissenyadors espanyols més conegut mundialment. Conrea diferents camps artístics com la il.lustració, el grafisme, els estampats tèxtils, la ceràmica, el disseny objectual i de mobiliari, l'audiovisual, l'interiorisme, la pintura i l'escultura, amb un origen inspirat en el còmic i la cultura pop però aplicada des del disseny del segle XX i XXI.

Ell mateix defineix el disseny com una eina de comunicació, un llenguatge visual que, alhora, és modern, actual, clàssic, provocatiu, popular ..., una cosa viva que cal adaptar a l'evolució de la societat, sense perdre el punt crític i reivindicatiu que denoten els seus dissenys.

Creu fermament en la comunicació entre els humans, en la multidiversidad, en un món millor ... La qual cosa queda reflectit en la gairebé totalitat de les seves obres desenvolupades a través d'infinitat de suports i disciplines diferents.


traducción del español al catalán
El mateix Mariscal ha creat per aquesta ocasió una obra de cinc metres d'altura anomenada "Alegria", que reflecteix la forma positiva que té aquest artista de mirar la vida i que es col.locarà al passeig de Gràcia, davant de la Pedrera, mentre duri l'exposició.

Organitzada en sis espais temàtics, l'antològica mostra el llenguatge de Mariscal, la seva metodologia, el caràcter del seu treball, les seves intencions i actituds, així com les múltiples disciplines en les quals ha treballat. L'itinerari expositiu s'inicia amb un conjunt penjoll de més de 1.500 dibuixos i apunts del natural que representen sentiments, expressen emocions, desenvolupen idees i conceptes i transmeten la seva visió del món i del que l'envolta, i que donen una idea de la importància del dibuix en el seu procés creatiu.

Al costat d'aquesta instal lació de pàgines blanques, s'amaga una altra instal lació negra, en la qual un Chrysler dels anys 50, la dècada que va consagrar l'objecte de consum, s'estavella en un "Crash!", Com una caricatura de la paradoxa del consum .

Els colors i la seva absència (el blanc i el negre) recorren transversalment tota l'exposició, associats sempre a la transmissió d'emocions.

Les tipografies, també importants en la seva obra, queden resumides conceptualment per un "mur" de lletres gegants que reivindica "la bellesa de les lletres" i que en ser transitable ret homenatge al "diàleg". Al llarg de l'exposició, el públic pot veure alguns dels "fites" de la creació 'mariscaliana' i del seu estudi en les últimes quatre dècades, que evidencien, segons ha explicat el mateix dissenyador, el seu "fascinació pel disseny de els anys 50, el litoral Mediterrani i els objectes domèstics ".

El mateix Mariscal resumeix alguns d'aquests "fites": "la imatge dels socialdemòcrates suecs, el logotip de Bancaixa, Cobi, la mascota de l'Exposició Universal de Hannover de 2000, el museu de la ciència d'Ohio, que vam fer al costat de Arata Isozaki, el parc d'atraccions de Nagasaki o el gran 'resort' turístic que vam fer al sud d'Itàlia ".

Les intencions i actituds que influeixen en tot el seu treball es fan més explícites en un espai on es juga descaradament amb iròniques instal.lacions com la "Urna Souvenir de Cobi", plena d'objectes que es van crear a l'albor de la mascota dels JJOO de Barcelona 92 , o en el "Retaule de SM Joan Carles I", un retrat del Rei entre la caricatura i el retrat naïf.

La mostra emana més una crítica irònica a les "jerarquies mercantilistes de l'art", amb picades d'ullet com l'obra única, la reproducció, l'original reproduït, i es posa en dubte el creixement sense límit del consum a través del popular personatge de "El Senyor Món ".

El més íntim del treball de Mariscal passa en un lloc somiat o reinventat, que li ha permès expressar poèticament la manera que veu el món, un món habitat per Los Garriris, personatges sense ofici, diners ni productes de consumir, que recorren un metafòric litoral, frontera entre la poesia visual i el còmic, entre la instal lació artística i el teatret de cartró pedra.

El cinema, la ficció és el seu últim experiment: una pel lícula d'animació per a públic adult, titulada "Chico & Rita", que ha estat creada i produïda conjuntament per l'Estudi Mariscal i Fernando Trueba, un projecte amb el qual Mariscal reivindica els seus orígens, el seu "ofici de dibuixant".
EscucharLeer fonéticamente

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada